02.01.21

Millised väärtused meid juhivad.

Miks me tahame erinevaid asju? Miks me ei mõista teist inimest? Miks me satume konfliktidesse? Miks me vaidleme? Miks meile on oluline teiste arvamus, kas ma teen õigesti või näen piisavalt tark välja jne?

Me oleme kõik erinevad inimesed ja erinevate väärtustega, uskumuste ja tõekspidamisetega. Kõikidel on omad sisemised ja välimised väärtused. Väärtused on peidus meie pimedas alateadvuses. Nad juhivad meie igapäevaseid otsuseid, valikuid ja nad panevad meid käituma just nii, nagu me seda parasjagu teeme.
Me sageli ei teadvusta endale OMA väärtuseid ja lihtsalt tegutseme ning ei mõista, miks tekivad keerulised olukorrad. Oleme sageli ka endale mõistatuseks, miks ma käitun nii. Seepärast on hea teha analüüs oma väärtustes. Mõelda ja kaardistad, millised tõekspidamised mind elus juhivad, millised on minu väärtused.
Me saame keerulisi olukordi mõista ja vältida siis, kui saame päriselt aru, et teisi inimesi me muuta ei saa. Enamik konflikte tekib just seetõttu, et me soovime panna teisi oma (minu) mõtteid mõtlema. Kuidas ta aru ei saa, mida ma talle öelda tahan? Miks ta ei tee nii nagu mina tahan? Me ei saa neid muuta seetõttu, et igaühel on omad väärtused, oma alateadvuses peidus, mis neid juhivad. Me ei saa olla kellegi teise sarnane ja mõelda kellegi teise mõtteid, sest igaühel on omad väärtused. Me oleme erinevad.
Väärtuste alused pannakse paika imikueas ja me saame neid vormida vaid siis, kui oleme neist teadlikud. Vormida aga mitte muuta. Väärtused on meie elu alustalad. Seni kuni me ei teadvuste endale oma väärtuseid, oleme teiste poolt juhitavad.
Oluline on teha oma väärtustes analüüs ja need endale kirja panna. Selle tulemusena on võimalik saada teadlikumaks iseendast ja hakata aktsepteerima ennast sellisena nagu me oleme. Hakata mõistma, et kõik arvamused on õiged, sest inimesed on erinevad, väärtused on erinevad. Me ei saa olla, ega pea olema kellegi sarnased. Meil kõigil on oma mõtted.
Mõistes oma väärtuseid, hakkame märkama ka teiste väärtuseid, mis neid elus juhivad. Hakkame teisi inimesi paremini tajuma.

Mina ja maalimine

Vilja Prometi õlimaalid, Ülle Linnuste pastellid Kuressaare Raegaleriis „Metsavaikusest merele“ 5.04-5.05.2024 Oli imearmas taaskohtumine ...