15.08.22

Arvamusfestival 2022

Minu esimese arvamusfestivali kogemus.
Arutelus „Hoolikas suunamudija“ Räägiti, kuidas on tööturul kannapöörde teinud inimesed jõudnud mõtteni, et võiks töötada sotsiaalvaldkonnas? Kuidas nende inimeste varasemad töökogemused on omakorda rikastanud sotsiaalvaldkonna tööelu, toonud sisse uusi tööviise ja suunamuutusi? Milline on siin tööandja ning koolituse roll? Avame sotsiaalvaldkonna töövõimaluste tausta ning arutleme, miks ja kuidas on inimestega töötamine tulevikutöö.
Sotsiaaltöö – kõlama jäi minu jaoks sellelt arutalult, et sotsiaaltöö on elustiil ja sotsiaalvaldkonna töötajal peab olema rikas mees või mõni muu töö, mis sissetuleku tagab. Mina olen sotsiaaltöös olnud alates 1992, kui seda õppima läksin. Elu on mulle andnud võimaluse näha seda valdkonda eri nurkade alt, seest ja väljast, madalamat ja kõrgemalt, kaugemalt ja lähemalt. Mina olen see, kes ei oska sellest väljuda….
Jah, nii on. 30. aastat tagasi, kui mina oma valikuid tegin, peale keskkooli, oli sotsiaaltööd õppima minna soovitaja kindel, et tegu on tulevikuerialaga. Ja tal oli õigus, aga rahast me siis ei rääkinud.
Sotsiaalvaldkond on laienenud ja erialasid juurde tulnud aga kahjuks pean nõustuma paneelis osalejate arvamusega, palganumber ei ole valdkonnas nii jõuliselt kasvanud kui teistel tulevikuerialadel. Kindlasti see kõikide sotsiaalvaldkonna erialade ja töökohtade kohta ei käi aga…. suures vaates nii on. Sotsiaaltöö kuvand on – vähe raha, et inimest toetada ja vähe raha, et palka maksta. Aga kui on probleem, kriis jms, siis sotsiaal aitab alati. Isegi kodutud koerad on sotsiaaltöötaja mure. Sest need inimesed on valinud selle töö mitte raha vaid ….. elustiili pärast 😉 ja x-faktor on see, mis neid selles valdkonnas kinni hoiab.
Ma tahan aidata vs ma olen kasulik. Aitäh Jane selle taipamise ja sõnastamise eest. Sotsiaaltööd õpivad ja teevad väga palju inimesi, kes tahavad aidata. Altruistlikult, ennast salgavalt, teiste heaks ja ise …. ereda leegina läbi põledes. Aga kõik ei põle ja on valdkonnas aastaid. „olen kasulik“ vs „olen aitaja“. Sisuline vahe, mis aitab mõtestada enda vajalikkust ja sotsiaaltööd. Tasub mõelda sotsiaalvaldkonna töötajana mida mina soovin – olla kasulik või vajalik.
Vaimse tervise ala oli vaieldamatult minu enim osaletud / kuulatud ala. 2 päeva vaimset tervist! Aga territooriumil ringi käies ja kuulates erinevaid arutelusid ja töötubasid, siis kuulsin või tahtsin kuulata…😉 ka teistes kohtades vaimse tervise teemade lahkamist. Vaimne tervis ei ole iseseisev ja müstiline olek, vaid täiest normaalne osa inimest, millest on hakatud viimased 2 aastat rohkem normaliseerima ja rääkima.
Mõlemal päeval räägiti väga palju vaimsest, käega katsumatust. Paljude osalejate jaoks oli uusi olulisi taipamisi ja teadmisi, infot, mõtteid ja ideid. Seda oli vaja, väga vaja. Ei tea, et ei tea astmelt said väga paljud osalejad edasi astmele – tean, et ei tea. Kasutamiseni ja jagamiseni on neil veel minna aga nad said tõuke just sellelt vaimse tervise alalt.
Kogemusnõustajad, kes ka said seekord „pildile“ ja sõna. Super, erinevatesse aruteludesse oli kaasatud erinevad kogemusnõustajad. Nii mõnigi festivalil osaleja sai teada, et kogemusnõustamine on ka tõenduspõhine ja kogemusnõustajaid on Eestis koolitatud juba alates 1.01.2016 aastast Sotsiaalministeeriumi poolt kinnitatud kogemusnõustaja koolituskava alusel ja Kogemusnõustajate Koja registris on ligi 400 kogemusnõustajat erinevate teemadega.
Jah, vaimse tervise toetajaid meil Eestis on! Aga tuleb tõdeda, et puudub teadmine, kahjuks ka spetsialistide tasandil, kes mida teeb. Igal nõustamise valdkonna töötajal on oma spetsiifika ja roll. Kogemusnõustaja, psühholoog, psühhiaater, vaimse tervise õde jne.
Teisel päeval oli ka minul au saada sõna oma arvamuse avaldamiseks vaimse tervise alal, teemal „Psüühika ja esoteerika: ravi või oht?“
Usk esoteerikasse – kas see aitab, annab lootust, tervendab?
Olen minagi alternatiivset abi otsinud aga julgust jääda ainult alternatiivile looma, mina ei ole soovinud. Olen meditsiini usku, meditsiin on see, mis areneb ja aitab. Mind on aidanud. Alternatiiv ja esoteerika annab usku ja lootust vaimule, kui kusagilt mujalt seda ei saa.
Seetõtt on minu sõnum, suhelge, rääkiga, märgake oma lähedasi ja reageerige, kui tunnete, et seda on vaja. Pange kõrvale oma valehäbid, eelarvamused ja uskumused. Usaldage oma sisetunnet. Olge PÄRISELT olemas ja SUHELGE.
Aitäh Arvamusfestival 2022, Paide!

Surmast

Iga päev on surma ja suremist meie ümber. Elu loomulikkus. Kogen, et teatud vanuses või teatud elu etapis, hakkame märkama surma teisiti. ...